X
تبلیغات
بیمه - مقاله

/**/

 

بسمه تعالی

سال (توليد ملي؛ حمايت از كار و سرمايه ایرانی)                                          مقام معظم رهبری 

با سلام و احترام

ضمن آرزوی توفیقات الهی روز افزون برای تمام تلاشگران صنعت بیمه،همانگونه که مستحضرید  با توجه به اهمیت بالای پوشش بیمه های زندگی برای اقشار جامعه به دلیل  در امان ماندن کانون خانواده از مشکلات احتمالی در زمان از کار افتادگی و یا فوت سرپرست خانواده و همچنین منبع درآمدی در زمان عدم توانائی جهت انجام کار جهت رفع معیشت ،نیاز به یک برنامه ریزی مدون و پیگیرانه بوده تا بتوان از طریق راهکارهای مناسب  و برنامه ریزی شده به توسعه بیمه زندگی و مهمتر از آن به  آرامش ملت برسیم.

با توجه به اینکه کشور ما ایران از مردمی بسیار متمدن برخوردار بوده و اطلاعات  بیمه ای در بین اقشار جامعه رو به افزایش است بیمه مرکزی می تواند با کمک تمامی شرکتهای بیمه ای دارای مجوز به توسعه بیمه زندگی کمک نماید.

به همین منظور در ذیل چند راهکار پیشنهاد می گردد:

1-تبلیغات در سطح بسیار گسترده :منظور از تبلیغات صرفا" به این منظور نمی باشد که بیمه مرکزی توسط رسانه ها  و غیره بخواهد بیمه زندگی راتبلیغ نماید بلکه منظور اینجانب این است که بیمه مرکزی باید با  ادغام تمامی لوگوهای شرکت بیمه تبلیغ نماید تا در ذهن مردم خرید بیمه عمر از تمامی شرکتهای بیمه نقش بندد. به دلیل اینکه شخص  احساس نکند که فلان شرکت ضعیف است و یا فلان شرکت بیمه ای قوی است و فقط باید از فلان شرکت  بیمه خرید.این خود محدودیت و عدم تحت پوشش قرار گرفتن افراد از بیمه زندگیست.

2-بالابردن احساس امنیت افراد از وجهی که به شرکتهای بیمه بابت حق بیمه بیمه زندگی می پردازد:

با توجه به اینکه در زمان ورشکستگی یک شرکت بیمه بیمه مرکزی پاسخگوی بیمه گذار تا پایان سال بیمه ای بوده و بیمه گذاران بیمه عمر در الویت می باشند ،بیمه مرکزی می تواند با تبلیغ گسترده این موضوع احساس امنیت بیشتری در بیمه گذار ایجاد نماید که این امر نیز از عوامل بسیار موثر در توسعه بیمه های زندگی می باشد.

3-از عواملی که باعث عدم توسعه بیمه زندگی می باشد نداشتن اطلاعات کافی اقشار جامعه در این رشته می باشد به همین منظور با توجه به اینکه بالهای گسترده فروش بیمه نامه نمایندگان می باشند و با توجه به اینکه بیش از 85 درصد از بیمه های زندگی توسط نمایندگان به مردم معرفی و به فروش می رسند بیمه مرکزی بایستی با همکاری شرکتهای بیمه همایش بیمه های زندگی را به صورت دوره ای و متداوم برای نمایندگان تمامی شرکت ها برگزار  و راهکارهای مناسب و اطلاعات فنی را توسط  کارشناسان فنی در  اختیار نمایندگان قرار داده تا این اطلاعات به مردم انتقال یابد.

 

 

 

4-عامل بعدی عدم توان مالی افراد می باشد:به نظر اینجانب با توجه به اینکه بیمه عمر نیز به اندازه بیمه های درمانی مثل بیمه تامین اجتماعی از اهمیت بالائی برخوردار است درصدی از حق بیمه را دولت متقبل گردد که این امر نیز باعث توسعه هر چه بیشتر بیمه های زندگی می گردد.

 

5-نکته بعدی آموزش کارشناسان واحد های اشخاص شرکتهای بیمه ای با نظارت بیمه مرکزی می باشد: نداشتن سطح دانش بالا  و عدم تسلط برخی از کارشناسان شرکتها در رشته بیمه های زندگی خود می تواند عامل عدم پیشرفت باشد .چون نمایندگان یک شرکت تابع سیاستهایی می باشند که از طرف کارشناسان شعبه یا ستاد به آنها اعلام می شود.

 

6-سهولت در صدور بیمه نامه:برخی از شرکتها به حدی در زمان صدور سخت گیری به خرج داده یا صدور را به تعویق می اندازند که این امر منجر به دلسرد شدن متقاضی می گردد.در برخی موارد مشاهده شد جهت صدور بیمه نامه به آزمایشات زیادی نیاز می باشد که هزینه این آزمایشات بالا بوده و همین امر باعث انصراف از خرید می گردد.به نظر اینجانب اگر این موضوع نیز موشکافی گردد عامل دیگری باعث توسعه این رشته خواهد بود.چون اگر بیمه شده دارای بیماری باشد و در فرم پیشنهاد قید نگردد این خود عدم حسن نیت می باشد و بیمه گر از پرداخت ضرر و زیان معاف می گردد.که این امر از ضرر و زیان احتمالی جلوگیری می نماید.(منظور اینجانب حذف کامل آزمایشات نیست)

 

7-توسعه نیروی انسانی در شرکتهای بیمه:علت مهم دیگری که می توان به عدم توسعه بیمه عمر منجر گردد نداشتن نیروی انسانی در شرکتهای بیمه بوده چون اکثر شرکتها به دنبال پرداخت کم و سود زیاد هستند که این خود معظلی در توسعه بیمه اشخاص می باشد.اگر دقت کنید بیمه عمر به این دلیل در کشور هند توسعه پیدا کرد  که نه در شعبه حتی در هر نمایندگی بیمه چند نیروی متخصص در زمینه بیمه زندگی وجود داشته و به توجیه مردم می پردازند و مردم را با مزایای بیمه زندگی آشنا می کنند.

8-ایجاد شرکت تخصصی بیمه عمر با کارشناسان متخصص در این رشته البته با اهداء کد نمایندگی با قابلیت صدور گسترده که به نظر اینجانب این موضوع از مهمترین عوامل توسعه بیمه زندگی خواهد بود.

9-از عوامل دیگری که باعث عدم توسعه بیمه زندگی می شود عدم گستردگی شبکه فروش و صدور می باشد.چون شرکتهای بیمه صدور را محدود به شعبه نموده و نمایندگان حق صدور بیمه نامه زندگی را ندارند.

10-از عوامل دیگر عدم توسعه بیمه زندگی ،عدم توانائی شرکتهای بیمه در سرویس دهی به بیمه گذاران از قبیل بازخرید ،پرداخت وام و صدور انواع الحاقیه می باشد .که این امر خود باعث تبلیغات منفیست.

11-عدم استفاده مطلوب و درست از ذخایر فنی: اگر از امانت مردم در دست شرکتها درست استفاده و به بهترین شکل سرمایه گذاری شود می تواند بهره فنی و اندوخته ریاضی  تضمینی را بالا برد.ولی متاسفانه امروزه سود بانکها از اندوخته و بهره فنی بیشتر می باشد.

12-از عوامل دیگری که می تواند باعث توسعه بیمه زندگی گردد رسیدن به نیاز واقعی مشتری می باشد که این امر به مطالعات زیادی توسط صاحبنظران نیاز دارد.

در آخر به عنوان عضو کوچکی از خانواده صنعت بیمه به این نتیجه گیری پرداخته که اگر مواردی که اینجانب به آن پرداخته حل گرددو بیمه مرکزی با تمام وجود و ابزاری که در اختیار دارد به پیشبرد موارد ذکر شده از طرف اینجانب و سایر صاحب نظران

بپردازدبیمه زندگی در ایران پیشرفت خواهد کرد و جامعه ای پر از امنیت و آرامش را ایجاد می کنیم.

 

گردآورنده:محمد کاملی

موضوع مقاله:عواملی که باعث توسعه بیمه زندگی

 می گردد.(با ارائه راه کار)

مدرک تحصیلی:لیسانس مدیریت بیمه

شغل:مسئول صدور و امور نمایندگان

جهت ارائه به پژوهشکده بیمه


 

ومن اله التوفیق

محمد کاملی

13/06/1391

+ نوشته شده توسط محمد کاملی در شنبه بیست و دوم مهر 1391 و ساعت 10:19 |